De fleste nettaviser følger den samme oppbygningen og strukturen, der de har en horisontal spalte øverst på siden og inntil fire vertikale spalter under førstnevnte.
Den horisontale spalten blir ofte brukt som et blikkfang og viser tittelen til nettavisen. Antall vertikale spalter kan variere veldig fra avis til avis.
En av spaltene gir oss som regel en oversikt over innholdet i avisen, altså et navigeringskart. En annen spalte er kanskje fylt med reklame, mens de resterende spaltene viser større og mindre nyheter.
Som sagt varierer bruk av vertikale spalter og innholdet i dem. Dette kommer som en følge av hvilke nyheter nettavisen ser på som viktigst og hvilke som skal få mest oppmerksomhet. Noen ganger bruker man bare en spalte og viser én nyhet, andre ganger viser man to nyheter i samme ”høyde”, i to forskjellige spalter.
Hvis vi tar en titt på www.vg.no som er en typisk riksavis, ser vi raskt at de følger standardstrukturen. Tittelen og reklame kroner den horisontale spalten, mens under finner vi fire vertikale spalter. Til høyre vises et navigasjonskart, som er veldig oversiktlig og gjør det enkelt for leseren å finne frem. I spalten til venstre finner vi både reklame og linker til andre steder på www.vg.no. Midt i nettavisen ligger nyhetene. Her varierer redaktøren med å bruke en og to spalter, etter hvor stor interesse nettavisen tror leseren har av nyheten.
Lokalavisen www.fitjarposten.no, følger også standardstrukturen. I den horisontale spalten finner vi tittelen og hovedsponsoren. På samme måte som nettsiden til VG, finner vi navigasjonskartet i høyre vertikale spalte, og reklame og linker til andre steder på nettsiden i venstre vertikale spalte. På den første nyheten brukes det kun en spalte, men hvis vi beveger oss nedover på siden deler nettavisen seg opp i to spalter, slik at man får to nyheter i samme ”høyde”.
Som vi ser så følger både riksavisen og lokalavisen standardstrukturen. Allikevel er det store forskjeller i å være riksavis og lokalavis. Riksavisen presenterer nyheter fra hele verden, og er ment for å interessere hele Norge. Lokalavisen ønsker å sette nærmiljøet i fokus. Et utdrag fra www.fitjarposten.no viser klart bakgrunnen for lokalavisa: Fitjarposten ønskjer å løfta fram det positive som skjer i bygda vår, spegla dagleglivet, formidla små og store hendingar som berre lokalaviser kan, og presentera nyhende frå det private næringsliv, kommunen, kultur- og organisasjonsliv på ein positiv måte. Ikkje minst ønskjer me å setja fokus på Fitjar som ein god stad å bu.
Ved å lese nettavis slipper man å betale for nyhetene, dermed er nettavisen avhengig av sponsorer. VG som en stor riksavis, har penger til å reklamere for seg selv både i radio, TV, sin egen avis, og på sin egen nettside. På denne måten når slagordet ”Dagen er ikke helt den samme uten” ut til folket, og man husker avisen. Som lokalavis er man avhengig av private sponsorer og at folk også kjøper papirutgaven. For at en lokalavis skal overleve er lokalbefolkningen/leserne nødt til å støtte opp om avisen.
Selv foretrekker jeg å lese riksaviser som www.vg.no. Jeg har mer interesse av å vite hva som skjer andre steder i verden, enn å vite hvem som skal vikariere for presten i Sarpsborg Kirke på søndag. Når det gjelder strukturen i nettavisene synes jeg den bør være oversiktlig, med korte overskrifter, et godt navigasjonskart (da å ønske i en vertikal spalte), og fokus på de store sakene i verdensbildet.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar